Expertiseportaal van de Hogeschool Gent

Engels

Have a little FAITH in me: FAciliterende IT bij individuele begeleidingsgesprekken in de jeugdHulp

Project: Onderzoeksproject

In de jeugdhulp is een intensieve, individuele opvolging en begeleiding van elk kind en elke jongere van levensbelang. Een onderdeel van deze begeleiding is het houden van individuele begeleidingsgesprekken. Toch is de motivatie voor deelname aan individuele gesprekken niet altijd even groot bij jongeren die, voor jongeren die vaak nood hebben aan opvolging, is de motivatie voor deelname aan individuele gesprekken niet altijd even groot. Daarenboven is voor veel kinderen en jongeren  het aangaan van een gesprek rond beladen thema's geen evidentie. Vanuit het werkveld wordt dan ook actief gezocht naar methodieken en tools om deze begeleidingsgesprekken te motiveren en te faciliteren. Deze studie heeft als doel om te onderzoeken of IT hierbij een rol kan spelen: "Have a little FAITH in me: FAciliterende IT bij individuele begeleidingsgesprekken in de jeugdHulp".

De vakgroep Informatica stelt voor om in samenwerking met de vakgroep Orthopedagogiek een digitale tool (die we verder als vertelinstrument benoemen) te ontwikkelen die ondersteunend kan werken binnen individuele gesprekken met kinderen en jongeren binnen de jeugdhulp. Een kwalitatieve individuele begeleiding vormt immers een  noodzakelijke voorwaarde voor een constructieve hulpverlening. Een gespreksinstrument dat zowel motiverend als faciliterend werkt voor het voeren van individuele begeleidingsgesprekken betekent een duidelijke meerwaarde voor de hulpverlening. Het gespreksinstrument kan gesprekken rond moeilijke onderwerpen faciliteren, daar er gewerkt zal worden met beeldend en metaforisch  materiaal. Gezien hun affiniteit met de digitale wereld motiveert het digitaal karakter van het instrument kinderen en jongeren om het gesprek aan te gaan. Het gespreksinstrument kan tevens gegevens bewaren, wat bijdraagt tot continuïteit in het hulpverleningsproces.


Het gespreksinstrument wordt opgebouwd vanuit het werkveld, zowel vanuit de kinderen en jongeren als vanuit hun begeleiders. Zij leveren de input aan om de tool op maat uit te bouwen. Drie organisaties hebben zich ge\"engageerd om actief deel te nemen aan dit praktijkgericht participatief  handelingsonderzoek : (i)Vzw Martens-Sotteau, (ii) MFC Binnenstad en (iii) MFC Sint-Gregorius. De eerste twee organisaties in de jeugdzorg worden erkend en gesubsidieerd door het agentschap Jongerenwelzijn. MFC Gregorius valt onder het VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap). Binnen MFC Gregorius gaan we enkel aan de slag met de leefgroepen type 3, nl. kinderen en jongeren met een GES problematiek (gedrags- en/of emotionele stoornis). Deze  leefgroepen type 3 sluiten immers qua profiel aan bij de leefgroepen die deelnemen binnen de jeugdhulp.

Het resultaat van deze studie is drieledig:

  1. We krijgen inzicht in de struikelblokken maar ook positieve elementen van dergelijke individuele begeleidingsgesprekken.
  2. Er wordt een gedegen inzicht verworven in het gebruik van IT als taal: hoe kan IT zowel motiverend als faciliterend werken in een gesprekscontext.
  3. De eigenlijke ontwikkeling van het gespreksinstrument.



StatusIn uitvoering
Periode1/10/1730/09/20