Expertiseportaal van de Hogeschool Gent

Engels

De Vloek van Flaubert. Heilige tekst, goddeloos beeld: op zoek naar een verzoening.

Project: Doctoraatsproject

In kinderboeken en stripverhalen vormen tekeningen een wezenlijk onderdeel van het verhaal; in literaire romans niet. Tekeningen worden er ervaren als hinderlijk voor de verbeelding, een visie die al verwoord werd door Gustave Flaubert. De onderliggende redenering is deze: een tekening verwijst naar dat ene concrete beeld; taal is indirecter en laat meer aan de verbeelding over. Maar is dat wel zo? Laat een tekening werkelijk te weinig aan de verbeelding over? De ontwikkeling van de graphic novel heeft heeft nochtans duidelijk gemaakt dat de tekening niet noodzakelijk het blok aan het been van de tekst hoeft te zijn. Dit project is een onderzoek naar een symbiose tussen literaire teksten en beelden, zowel in boekvorm als in de museale ruimte. Het theoretische luik zal 'The act of reading' van Wolfgang Iser als leidraad nemen om te analyseren wat er precies gebeurt bij het 'lezen' van een beeldtekst (= tekst+beeld). 

StatusAfgelopen
Periode1/12/0930/11/16

Verwante onderzoeksoutput